- Jen Glantz is een Amerikaanse zzp’er en content creator die besloot AI-bot ChatGPT in te zetten als assistent.
- Ze gebruikt de AI-chatbot om klanten aan te schrijven, social media-posts te maken en TikTok-hashtags te onderzoeken.
- Voor Insider bespreekt ze vijf voordelen die ze ervaart bij het gebruik van ChatGPT.
- Lees ook: OpenAI geeft toe dat GPT-4 soms slechter is, nadat gebruikers klaagden dat het model ‘luier’ en ‘dommer’ is geworden
De afgelopen zeven jaar was ik als zzp’er en content creator constant op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen, van bijbaantjes tot passieve inkomsten. Maar toen ik in maart voor het eerst moeder werd, had ik moeite om mijn zakelijke activiteiten op volle toeren te laten draaien.
In het verleden heb ik virtuele assistenten en freelancers ingehuurd om me te helpen mijn website te bouwen, sociale media te beheren en content te creëren, maar ik moest veel tijd investeren in de training van mensen die ik inhuurde. Omdat ik daar nu minder tijd voor heb, besloot ik ChatGPT uit te proberen als hulpmiddel om mijn werk gedaan te krijgen.
Ik merkte dat het me niet alleen tijd en geld bespaart, maar dat het me ook heeft geholpen mijn bedrijf te laten groeien. Dit zijn de 5 manieren waarop ik ChatGPT gebruik om productiever te worden en geld te verdienen.
1. ChatGPT optimaliseert mijn website voor SEO
Jarenlang stonden mijn diensten voor het schrijven van bruiloftstoespraken hoog genoteerd als mensen op Google zochten naar dit soort hulp. Ik reken 375 dollar om een toespraak te schrijven en ik schreef 5 tot 10 speeches per maand, alleen op basis van aanvragen die via zoekverkeer binnenkwamen.
Na verloop van tijd doken er meer concurrenten op, wat mijn ranking op Google deed dalen - en het aantal aanvragen ook, want dat zakte naar ongeveer 3 tot 5 per maand.
Ik overwoog om een SEO-expert (search engine optimization) in te huren, maar degenen met wie ik contact opnam, rekenden rond de 2.000 dollar. In plaats daarvan vroeg ik ChatGPT om me te helpen mijn website te optimaliseren.
Eerst vroeg ik welke SEO-keywords ik het beste kon gebruiken voor een dienst die zich richt op het schrijven toespraken voor bruiloften. Vervolgens gebruikte ik die woorden op de landingspagina van mijn website en in blogs.
De traffic naar mijn website nam snel toe, zelfs toen er nieuwe concurrenten opdoken. Een paar maanden nadat ik deze veranderingen had doorgevoerd, stegen mijn boekingen weer naar zo'n 5 tot 7 per maand.
2. Ik leun op ChatGPT voor betere posts op sociale media
Eerder huurde ik op freelancebasis social media-assistenten in om me te helpen content in te plannen en berichten voor me te posten. Het kostte me gemiddeld tien tot twintig uur om ze in te werken.
Dus vroeg ik ChatGPT om me te helpen met brainstormen over de inhoud van Instagram-posts en TikTok-video's. Ik vroeg de tool om een script te delen voor een video over hoe je nee kunt zeggen tegen een verzoek om ceremoniemeester te zijn bij een bruiloft. Ik gebruikte het script in een Instagram Reel die meer dan 6 miljoen views kreeg, wat een recordaantal views is voor mijn content.
Ik heb de tool ook gebruikt om me te helpen bij het bedenken van onderschriften voor posts. Ik had een map met foto's die ik wilde posten op Instagram en video's gebaseerd op TikTok-trends, maar ik had geen slimme en boeiende onderschriften om te gebruiken.
In plaats van tijd te spenderen om de onderschriften zelf te schrijven, vroeg ik ChatGPT om een onderschrift te maken voor een video over bruidsmeisjes. Daarvoor stelde ik de vraag: "Help me dit onderschrift af te maken. 'Als je dit jaar al zes keer bruidsmeisje bent geweest en __.'"
Het antwoord van ChatGPT was: "...en je bankrekening schreeuwt om een pauze". Ik gebruikte deze tekst als titel in een video die ik maakte voor TikTok en die deed het zeer goed.
Ik vroeg ChatGPT ook om de beste hashtags te vinden voor content over bruiloften en bruidsmeisjes op TikTok. Toen ik hashtags gebruikte voor "het boeket opvangen" en "een bruidsmeisje zijn", zag ik hogere engagement op die video's dan bij andere.
Hoewel ik in het verleden andere hashtaghulpmiddelen heb gebruikt, heeft ChatGPT mijn researchtijd met 75 procent verkort en me betere hashtags gegeven dan andere hulpmiddelen.
3. Ik vroeg ChatGPT me te helpen bij het schrijven van pitches voor merken en andere partners
Deals met merken en commerciële samenwerkingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor mij. Bedrijven betalen me een paar duizend dollar om reclame te maken voor hun producten op mijn sociale mediakanalen, in mijn nieuwsbrief en via mijn podcast.
Om deze deals binnen te halen, moet ik minstens twintig uur per maand besteden aan acquisitie: het vinden van merken, het versturen van e-mails met pitches en het opvolgen van e-mails. Ik zou een professionele salesmedewerker kunnen betalen, maar dat zou ten koste gaan van mijn winst, omdat je dan veelal een commissie van 15 tot 20 procent kwijt bent.
In plaats daarvan gebruik ik ChatGPT om me te helpen brainstormen over merken die ik kan benaderen. Omdat ik meer content ben gaan maken over moeder zijn, vroeg ik de tool om 25 nieuwe of trendy babymerken te noemen die met influencers werken.
Ik benaderde alle merken op de lijst. Om de influencermanager bij deze merken te vinden, deed ik een snelle zoekopdracht op LinkedIn en voegde de naam van de persoon toe aan een gratis tool om e-mailadressen te vinden. Meestal kostte dit hele proces me een tot twee uur per week. Met ChatGPT duurt het maar 15 minuten.
Vervolgens vroeg ik de AI-tool om een pitch e-mail te schrijven voor een babymerk vanuit het perspectief van een influencer die met hen wil samenwerken. De tool stelde een sjabloon op dat ik kon gebruiken en gaf me zelfs een handvol ideeën voor content die indruk zouden kunnen maken op het merk.
Het kostte me nog eens 15 minuten om deze e-mails te schrijven en naar de 25 merken te sturen. Van de 25 die ik heb benaderd, hebben er vijf geweigerd, tien niet gereageerd en vijf vroegen om meer informatie of om een telefoongesprek.
Ik heb tot nu toe één deal kunnen sluiten met één van de merken en hebben zij mij voor meer dan 500 dollar aan gratis merchandise gegeven in ruil voor een social media video en een vermelding in de nieuwsbrief.
4. Ik heb een snelle manier gevonden om strategieën te ontwikkelen en een concurrentieanalyse uit te voeren voor nieuwe producten
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een speechschrijfprogramma voor bruiloften met behulp van AI-software. Voordat de tool wordt gelanceerd, wilde ik een grondige analyse maken van de concurrentie en een go-to-market strategie opstellen om met mijn team te delen.
In het verleden zou het me meer dan 20 uur hebben gekost om deze twee strategieën op te stellen. Als ik een bedrijfsstrateeg had ingehuurd om me te helpen, had ik een paar duizend dollar moeten betalen.
In plaats daarvan gebruikte ik ChatGPT om een concurrentieanalyse te maken. Ik nam die informatie mee en werkte aan merkelementen, prijsstelling en zelfs een onderscheidend product.
Vervolgens vroeg ik de tool om een go-to-market strategie te maken voor een speechschrijfprogramma voor bruiloften dat AI gebruikt. Binnen een paar seconden gaf het me een eerste ontwerp van een strategie die ik vervolgens verfijnde met slechts een paar uur extra werk.
5. Ik vroeg om hulp aan ChatGPT voor de klantenservice en sales
Ik verkoop een handvol verschillende producten en diensten, van cursussen tot persoonlijke ondersteuning bij bruiloften. Op een willekeurige dag bevat mijn inbox zo'n 15 tot 20 e-mails van klanten met vragen. Een virtuele assistent inhuren om mijn inbox in de gaten te houden zou een paar honderd dollar per week kosten.
Om het proces te stroomlijnen analyseerde ik de top tien problemen waar mensen vaak contact over opnemen en vroeg ChatGPT om standaard antwoordmails te schrijven voor deze problemen op een geruststellende en professionele toon.
Sommige mensen hebben problemen om toegang te krijgen tot mijn online cursus, nadat ze die hebben gekocht. Ik vroeg ChatGPT om hiervoor een e-mail te schrijven en het genereerde een uitgebreid antwoord dat de persoon door de stappen leidt om toegang te krijgen tot de cursus en wat te doen als ze daarna nog steeds problemen hebben.
Dit zelf schrijven zou me minstens 30 minuten hebben gekost en ik wilde er zeker van zijn dat de toon die ik gebruikte niet betuttelend was.
Als mensen klaar zijn met een cursus, sturen ze me vaak een e-mail om te vertellen hoe inspirerend de cursus was. Ik vroeg ChatGPT om een upsell e-mail te schrijven die mijn coachingsdiensten aanprijst zonder de toon van een verkoper te gebruiken. Ik stuurde de e-mail afgelopen maand naar vijf verschillende klanten en begon gesprekken met twee mensen die geïnteresseerd zijn om mij in te huren als coach.